تیم ملی ایران در تاریخ 17 خرداد 1357 یک مساوی باارزش برابر اسکاتلند به دست آورد

تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از باخت 3-0 در جام جهانی 1978 در دومین بازی به مصاف اسکاتلندی رفت که یکی از پرستاره ترین تیم های روز اروپا بود و حتی در قامت مدعی قهرمانی جهان به جام 1978 آمده بود.

به گزارش طرفداری، اسکاتلند با ستارگانی چون آلن راف، ویلی دوناچی، مارتین بوکان، آرچی گمیل، کنی دالگلیش، جو جوردان و جان رابرتسون آمده بود تا فوتبال ایران را به قول خودشان له کند!

آنها در حالی به جام جهانی صعود کرده بودند که از بریتانیا حتی انگلستان قدرتمند با فوق ستاره ای مثل کوین کیگان از صعود به جام جهانی محروم شده بود.

ایران با ترکیب ناصر حجازی، نصر الله عبداللهی، حسین گازرانی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان، محمد صادقی، علی پروین، ایرج دانایی فرد، ابراهیم قاسمپور، حسین فرکی و غفور جهانی به مصاف تیم ملی اسکاتلند رفت.

در نیمه اول بازی متعادل بود و تنها یک اشتباه دفاع ایران باعث شد دروازه تیم ملی و ناصر حجازی باز شود.

در نیمه دوم چند حرکت تیم ملی از راست و چپ با بازی خوب محمد صادقی، ابراهیم قاسمپور و در نهایت ایرج دانایی فرد جواب مثبت داد و ایرج دانایی فرد از زاویه ای بسته دروازه تیم ملی اسکاتلند را گشود.

تیم ملی فوتبال کشورمان در نیمه دوم 2 تعویض انجام داد و حسین فرکی و ایرج دانایی فرد را از زمین خارج و به ترتیب حسن روشن را در دقیقه 83 و حسن نایب آقا را در دقیقه 90 برای حفظ تعادل بازی به میدان فرستاد.

شاید امروز تساوی 1-1 با اسکاتلند ارزش چندانی نداشته باشد اما اگر به آن سال برگشته و به قدرت اسکاتلند پی ببریم متوجه خواهیم شد مساوی برابر تیم ملی اسکاتلند در آن دوران اتفاق مهمی برای فوتبال ایران بوده است.